Wednesday, June 25, 2008

Guna Rotan Untuk Merawat Penyakit







Hari ini saya ke SS3 Dewan Orang Ramai Kelana Jaya bertemu dengan seorang lelaki Tionghua Mr.Yong Yew Tuck. Dia mengajar sekumpulan warga tua yang kebanyakan berbangsa Tiongua cara menggunakan rotan untuk merawat sakit. Amat menarik kaedahnya.

Terdapat dua jenis rotan -
1- Panjang (lebih kurang 2 kaki) dan bulat
2- Pendek (lebih kurang 1 kaki) dan leper

Caranya :

Terdapat 3 langkah:

1) Rotan panjang di urut (massage)/ digosok ke seluruh badang bermula dengan kepala, muka, tengkuk, tangan, badan dan seterusnya ke kaki.

2) Stretching (regangan) - gunakan rotan yang sama dan lakukan regangan bermula dari kepala hingga kaki. Stretching ni lebih kepada merawat tulang belakang.

3) Merotan / menepuk - gunakan rotan yang pendek dan leper untuk merotan atau menepuk2 bahagian badan bermula dari bahu, tangan, belakang badan, peha, betis dan ke tapak kaki.

Gerakan yang dilakukan saya anggap 2 in one sebabnya selain merawat sakit ia juga dilihat sebagai satu senaman. Yang menariknya boleh dilakukan di rumah sambil duduk-duduk tengok tv. Lagipun kita tidaklah tercari-cari orang untuk urut atau picit2 badan kita. Boleh saja di bawa ke mana2 rotan tersebut. Dan penat memandu bila tiba kawasan rehat pukul2 lah bahu yang lenguh tu.

Kata Mr Yong ni kebaikan merotan dan menggosok ni, dia boleh expand saluran darah kita, dan memperbaiki aliran darah ke seluruh badan. Mana2 yang tersumbat tu boleh di clearkan balik. Perbuatan menggosok tu membolehkan haba di keluarkan dari rotan. Daripada perbualan saya dengan beberapa orang yang mengikuti latihan tersebut ada yang mengalami sakit tulang belakang, tak boleh membongkok, sakit lutut, tak boleh angkat tangan tapi dengan selalu merotan Alhamdulillah semua masalah itu dapat diatasi.

Kiranya macam2 penyakit boleh sembuh atau dikurangkan kesakitannya. Rotan yang digunakan ialah rotan Manau yang dikatakan rotan terbaik.

Jika ada yang berminat bolehlah telefon Mr.Yong di hp nya : 012 - 2142299 (hes 64)
Hes willing to teach anybody yang berminat but in group of 20 person. tak ada charge, its free. Rota tu pula boleh dibeli dengan dia sebab dia sendiri yang buat rotan tu. Harganya not more than RM20/- and you can buy the DVD dengan harga RM20.

No comments: