Sunday, July 13, 2008

Travelog Haji - Buku Spirtual Terbaik


Prof Dr.Haji Muhd Kamil Ibrahim
Blog : http://muhdkamil.net/kehidupan
Email : mkamil@johor.uitm.edu.my
Hp: 019 – 315 4444

Mungkin kenyataan di atas bunyinya keterlaluan tetapi itulah pendapat saya. Bahasanya yang mudah difahami oleh sesiapa sahaja dan paling penting ia sangat-sangat menyentuh jiwa dan perasaan. Dan tidak keterlaluan rasanya jika saya katakan masih belum ada buku spiritual sebaik Travelog Haji. Penulisan yang disertai dengan roh, sangat mengesankan dan mampu memberi impak yang besar kepada si pembaca. Pelbagai rasa dapat dirasakan. Jika boleh disamakan dengan makanan ia seperti hidangan yang cukup sempurna, bukan saja rasanya yang sedap tetapi juga dihias dengan begitu cantik serta diadun dengan begitu baik daripada bahan-bahan bermutu tinggi.

Pertama kali melihat bukunya saya membuat andaian ia sama seperti buku cerita orang pergi haji yang penuh dengan cerita pelik-pelik. Namun setelah seorang rakan menerangkan secara lalu tentang isinya saya terus meminjam dan membacanya. Dan ternyata ia merubah andaian saya seratus peratus. Helaian demi helaian di baca, semakin seronok semakin mendebarkan, semakin ingin tahu apa kesudahannya menyebabkan saya tenggelam dalam dunia sendiri. Selesai membaca terus sahaja membuat temujanji ingin menemuramah insan yang berani ini. Berani mendedahkan kelemahan diri yang mana tidak ramai orang mampu melakukannya.

Dengan harga yang sungguh berpatutan (membeli terus daripada penulisnya) saya membeli beberapa buah untuk dijadikan hadiah buat rakan-rakan (jika boleh saya mahu hadiahkan kepada semua rakan dan kenalan) namun kekangan kewangan tidak mengizinkan, mungkin sedikit demi sedikit boleh dilakukan.

Penulisnya Prof.Dr.Hj.Muhd Kamil Ibrahim, is a humble person though punya pangkat dan kedudukan yang tinggi. Sangat berterus terang dan punya sense of humor yang baik. Cara dia berfikir tidak sama seperti orang lain, melihat sesuatu dari sudut positif, itulah keistimewaannya. He has his on identity and everybody loves him a lot.

Buku yang bakal menyusur selepas TH ialah Travelog Dakwah.

No comments: